-->

دورة شوب دروينج أنشائي مجانية لمشروع ذو طابع خاص | Shop Drawing Free Course Part 1

شرح تسليح بلاطة فلات سلاب الجزء الاول
Shop Drawing for Flat Slab with 3 Levels. Part 1 

 
كورس شوب دروينج مجاني مقدم من موقع الهندسة حياة و يزدنا شرفا أن تكون من متابعينا الأعزاء .
الكورس عبارة عن شرح كل ما يتعلق باعمال أخراج اللوحات التنفيذية
Shop Drawings لكل العناصر الأنشائية و التطرق لمسائلة حصر حديد التسليح المستخدم و أخراج جداول تفريد الحديد Bar Bending List و لا سيما الموضوع الشائك في كيفية توفيق قطعيات الحديد للحصول علي أقل هادر ممكن.
الشرح عبارة عن تطبيق عملي علي لوحات لمشروع ذو طابع خاص و هو تلفريك هضبة الجلالة بالعين السخنة بمصر ( أكبر تلفريك علي مستوي الوطن العربي )


فديو الشرح - الحلقة الأولي :



لو عجبك الشرح و بتفكر تاخد معايا كورس فأنا حاليا بحاضر بمكتب TSC للكورسات الهندسية
( من أكبر مكاتب الكورسات بالجيزة ) و لو عايز تعرف أكتر عن الكورس المدفوع من حيث المحتوي و التكلفة و غيرة أطلع علي هذا الموضوع :



رابط تحميل ملفات العمل بالكورس المجاني :


رابط تحميل الليسبات المستخدمة بالحلقة الاولي :




محتوي الحلقة الأولي من الكورس :

هنعمل شوب دروينج لسقف فلات سلاب من البدايه للنهايه باذن الله. اللوحات للي قدمنا دي لمنشا خاص التلفريك ده بتكون عباره عن محطتين محطه علويه و محطة سفلية . المحطة العلويه الصفر المعماري بتاعها 642 متر من سطح البحر والمحطة السفليه 31 متر من سطح البحر.
 بحيث ان هي فيها كابينات ازاز بتتحرك علي ويرات حديد أعلي الابراج بحيث الناس اللي جواها بيقدرو يشوفوا هضبه الجلاله كلها خلال المسافه ما بين محطه العلويه و المحطة السفلية .
الوحات اللي قدامنا دي لوحات تصميميه للمحطه السفليه لوحة القواعد مع الجدول بتاعها وفيها قطاع يبين منسوب التاسيس و منسوب الارض الطبيعيه والصفر المعمارى ودي لوحه الاعمده و دي لوحة سقف الدور الارضي ....
هنتكلم أكتر عن السقف بتاع الدور الارضي اللي احنا عايزين نعمله شوب دروينج الاول لازم نبقى فاهمين السقف كويس المناسب بتاعته القطاعات بتاعته بحيث لما نيجي  نشتغل في الشوب دروينج نقدر  نيبين فيه ادق التفاصيل الممكنه

التخانات كلها عباره عن 25 سم ما لم يذكر خلاف ذلك ونقدر نعرفها منNotes  في الخرطوشة و دي مهمه جدا في اي لوحه تصميم لان ساعات بيبقى مكتوب فيها ملاحظات مش موجوده على اللوحة .
 هنبتدي في الشغل بتاعنا هناخذ الاول ازاي نقدر نعمل الكونكريت دايمنشن Concrete Dimensions بالنسبه لبلاطة قرق المنسوبين عايز يعمل اتصال في الحديد ما بين بلاطة المنسوب المنخفض و بلاطه منسوب العالي تديني ليها تفصيل الحديد هنمشي عليها ولا هنحاول نغيرها ولا لا و ليه و طريقة تنفيذها في الموقع و غيرها ... .

و بعد كده هنتكلم ان احنا ازاي نقدر نطلع اخراج للوحات بتاعتنا بشكل ممتاز و تبقى جاهزه للاعتماد من اللي بالنسبه للي هيراجعها من الاستشاريين والاخراج لا يقل اهميه فعلا عن الشغل اللي انت تعمله في الشوب دروينج و بمقياس رسم معين و هنكتب فيه السيريال نمبر بتاع اللوحات و بعد كده هنتعلم أزاي نحصر الحديد بدقة بحث نقدر نقول للجماعه التنفيذيين في الموقع زمايلنا ان احنا هنحتاج في السقف ده حوالي كذا طن حديد فالمفروض يكون متوفر لك من قبلها . 
هيوقع الكمرات دي اأزاي في الموقع كل دايمنشن تحطه يكون اجابه السؤال ده و ممكن تحط أبعاد زياده الهدف ان انت تساعد تاكد معلومه معينه   ....
باقي معلومات الحلقة  بداخل الفديو المرفوع بالموقع .

ليصلك كل جديد موضوعاتنا بالإيميل
قم بالأشتراك في القائمة البريدية للموقع
أو عمل متابعة للموقع

   
قد بذلنا الجهد و التعب لجمع هذه المعلومات التي أعطيناها لك ,
 فلا تبخل علينا  بالأشتراك تشجيعا لنا للأستكمال و ليصلك كل جديد

لينك القناة علي اليوتيوب :

لينك صفحة الهندسة حياة علي الفيس بوك :

لينك جروب الهندسة حياة علي الفيس بوك :

أشكرك كثيرا علي قرائتك للمقالة , أتمني أن تشاركها , بالتأكيد هناك من سيستفيد منها

الملكية الفكرية محفوظة لمالك الموقع، وفى حالة وجود مشكلة برابط التحميل يرجي إبلاغنا من خلال كتابة تعليق.


Eng. Hany Willim
مؤسس الموقع
من الناحية العلمية : مهندس مدني مشروع أنشاءات بتقدير أمتياز و تقدير عام جيد جدا مع مرتبة الشرف بترتيب الثالث علي الدفعة . من الناحية العملية : محاضر بأكبر مكاتب الكورسات بالجيزة عملت بمشاريع عامة { فنادق (فندق الجلالة بالعين السخنة) - فيلل (مشروع ألماظاباي بمرسي مطروح ) - عمارات ( مشروع الأسكان الأجتماعي 6 أكتوبر) } و مشاريع خاصة ( تلفريك هضبة الجلالة بالعين السخنة ) و المشروع السابق فندق طيبا روز بالعاصمة الأدارية الجديدة, وحاليا اعمل في أحدي الشركات الكبري بدولة الأمارات العربية المتحدة بمدينة أبوظبي , محب جدا للتدوين شغوف بعالم الأنترنت و التكنولوجيا بصفة عامة .

جديد قسم : Shop Drawing