-->

دورة Shop Drawing أنشائي مجانية | موقع الهندسة حياة


كورس Shop Drawing أنشائي لمشروع خاص تلفريك السخنة

إلي كل أصدقاء موقع الهندسة حياة نقدم لكم الحلقة الثانية من كورس الشوب دروينج المجاني لأحد المشاريع الخاصة و أكبرها في الفترة الحالية و هو مشروع تلفريك هضبة الجلالة بالعين السخنة أكبر تلفريك علي مستوي الوطن العربي و تاني تلفريك بمصر 



فديو الشرح - الحلقة الثانية بالكورس المجاني :



جزء من مضمون الحلقة :

الحلقه بتاع المره دي هندخل في تفاصيل الحديد هنتكلم عن حساب الحديد تجاه الفرش والغطاء وهنتكلم عن عدد اللوحات اللي احنا محتاجينها عشان نعمل Shop Drawing قويس يسهل الشغل علي مهندس تنفيذ في الموقع.
 هنتكلم عن ازاي نرسم السيخ بطريقه صحيحه بحيث نربط النص اللي بيكتب طول السيخ و لو عملت استرتش اتغير النص المكتوب طبقا للطول الجديد و يفضلا دائما انه طول المكتوب على اللوحه للسيخ مظبوط فلما اجي اطبع يكون هو الطول الحقيقي اللي مرسوم .
هنتكلم عن توزيع الاسياخ عمل الوصلات في الكود والاماكن اللي بيسمح في عمل وصلات الاماكن اللي ما ينفعش نعمل فيها وصله
و هنتكلم عن القطعيات المفضله و المستخدمه في الشوب دروينج اللي تدينا اقل هادر.
هنتكلم برده عن تسليح كمره فرق منسوبين و لو عملنا في الاقتراح هيكون  اوفر وايه اللي كان احسن في التنفيذ هنتكلم برده عنه ازاي نعمل
Bar List للسقف  بتاعنا بعد ما يخلص بحيث اقدر نحسب منه وزن الحديد اللي محتاجينه .

مبدئيا اتجاه الفرش والغطاء لنظام الفلات سلاب Flat Slab مبيفرقش كثير ان انت هتفرش في الاتجاه X او تفرش في اتجاه Y على قد ما انت تكون مستخدم المساحه المطلوبه من الحديد زي ما بيقول المصمم بالضبط.
 يعني مثلا الديزاين بيقول لي ان انت عايز الشبكه بتاعتك الشبكه السفلية و الشبكه العلويه تسليحهم نفس التسليح  3 فاي 12 و 3 فاي 16 للمتر الطولي طالما هو عامل حسابه اني البلاطه كلها شغاله مع بعض في انت فرشت في
X او او فراشت  فيY مش هتفرق كثير في ناس كتير بتفضل ان هي تفرش الاتجاه الطويل لكن انا وجهه نظري ابدء التسليح اللي احنا عايزينه في المكان اقرب ما يكون لمقاومه الأجهادات  . فيعني لو الديزاينر حاطط الحديد الأضافي الأكتر في أتجاة X يبقي أفرش في X و لو كان في أتجاة Y يبقي أفرش في Y .

و مش لازم الأسياخ تكون متلامسة تقدر تخلي السيخين ما يكونوش متلمسين وفي ما بينهم مسافه قدرها الكود بأنها ممكن تكون 15 سنتي او خمس طول الوصله الكود بقى خلينا نعمل الوصله بالشكل الموجود قدامنا لا بالتبادل زي ما هي زي ما باين كده ان المسافه بين محور الوصله و محور الوصله دي ما يقلش عن 1.3 من طول الوصله اللي انت عاملها تمام .

الاشتراطات برده بيقول عليها الكود بيقول انه ما يكونش المساحة الموصوله مساحتها يزيد عن 25 في الميه من مقطع السيخ كلها فيما معناه ان انت تعمل وصلات .....


 للأطلاع علي محتوي كورس ASD المدفوع

ليصلك كل جديد موضوعاتنا أول بأول
قم بعمل متابعة للموقع

  
قد بذلنا الجهد و التعب لجمع هذه المعلومات التي أعطيناها لك ,
 فلا تبخل علينا  بالأشتراك تشجيعا لنا للأستكمال و ليصلك كل جديد

لينك القناة علي اليوتيوب :

لينك صفحة الهندسة حياة علي الفيس بوك :

لينك جروب الهندسة حياة علي الفيس بوك :

أشكرك كثيرا علي قرائتك للمقالة , أتمني أن تشاركها , بالتأكيد هناك من سيستفيد منها

الملكية الفكرية محفوظة لمالك الموقع ( م / هاني وليم ) – مسموح بمشاركة الموضوع، وفى حالة وجود مشكلة برابط التحميل يرجي إبلاغنا من خلال كتابة تعليق.

Eng. Hany Willim
مؤسس الموقع
من الناحية العلمية : مهندس مدني مشروع أنشاءات بتقدير أمتياز و تقدير عام جيد جدا مع مرتبة الشرف بترتيب الثالث علي الدفعة . من الناحية العملية : محاضر بأكبر مكاتب الكورسات بالجيزة عملت بمشاريع عامة { فنادق (فندق الجلالة بالعين السخنة) - فيلل (مشروع ألماظاباي بمرسي مطروح ) - عمارات ( مشروع الأسكان الأجتماعي 6 أكتوبر) } و مشاريع خاصة ( تلفريك هضبة الجلالة بالعين السخنة ) و المشروع السابق فندق طيبا روز بالعاصمة الأدارية الجديدة, وحاليا اعمل في أحدي الشركات الكبري بدولة الأمارات العربية المتحدة بمدينة أبوظبي , محب جدا للتدوين شغوف بعالم الأنترنت و التكنولوجيا بصفة عامة .

جديد قسم : Shop Drawing

إرسال تعليق